مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال آینده، پزشکی خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور به صورت فاز به فاز و اولویت قرار دادن مناطق کمتر برخوردار و یا حاشیه شهرها آغاز می شود.
دکتر سید محمد پورحسینی در گفتگو با خبرنگار وبدا، با اشاره به برگزاری اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور به مدت سه روز در مشهد مقدس، اظهار داشت: محور اصلی اجلاس، اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع بود که از تکالیف برنامه ای و اسناد بالادستی است. اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع با جدیت از سوی وزارت بهداشت دنبال می شود و قرارگاهی نیز در همین زمینه تشکیل شده که کارگروه های مختلفی فعالیت دارند و ساختار استانی نیز راه اندازی شده است.
وی افزود: برای اجرای بهتر پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیاز به هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی بود که در این اجلاس، ۴ کارگاه و کارگروه شامل تامین منابع مالی، بهداشت یا سطح یک، نظام ارجاع یا سطح دو و همچنین زیرساخت های الکترونیک و فناوری اطلاعات تشکیل و مباحث زیادی مطرح و بررسی شد.
مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: در کارگروه های اجلاس، نظرات دانشگاه ها اخذ و با مشارکت فعال معاونین وزارت بهداشت، بررسی شد. همچنین مباحثی از جمله نقش دارو و تجهیزات و نیز پژوهش در اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع بررسی گردید.
وی افزود:پزشکی خانواده از دی ماه در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر اجرایی شده و همه در وزارت بهداشت بر اجرای این طرح در سراسر کشور، تاکید دارند البته اجرای این طرح مرحله به مرحله و تدریجی خواهد بود.
پورحسینی خاطرنشان کرد: در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، تجارب، مشکلات، چالش ها و راهکارهای اجرای پزشکی خانواده در دو استان فارس و مازندران به تفصیل ارائه شد و امیدواریم که با اجرای این طرح، تکالیف برنامه ای را انجام دهیم و در راستای تامین و ارتقای سلامت مردم گام برداریم.
وی با بیان اینکه مشوق هایی برای اجرای بهتر پزشکی خانواده و نظام ارجاع برای گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات در نظر گرفته شده است، گفت: پیش بینی می شود که تا دو سال آینده، بخش عمده کشور تحت پوشش اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع قرار می گیرند البته مردم اجباری برای این طرح ها نخواهد داشت اما با مشوق هایی که در نظر گرفته شده امیدواریم افرادی که از مسیر ارجاع الکترونیک و پزشکی خانواده مراجعه می کنند، بتوانند خدمات شایسته ای را دریافت می کنند.